Panik Atak Nedir ?

2. Panik Atak Nedir ?

Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanı Psikiyatrist Doktor Bahar Berberoğlu, son yılların en önemli rahatsızlıklarından biri olan Panik Atak hakkında bilgiler verdi.

''Hastaların yaşam kalitesini bozan panik atak, doğru tanı ve tedavi ile kontrol altına alınabilir'' diyen Dr.Berberoğlu sözlerine şöyle devam etti, "Beklenmedik bir anda kendiliğinden ortaya çıkan çok yoğun iç sıkıntısı ve buna eşlik eden bir takım bedensel şikayetlerle devam eden panik nöbetleri ile seyreden hastalığa panik bozukluk adını veriyoruz. Panik bozukluk panik ataklar ortaya çıkarken herhangi bir nedene  bağlı olmadan ortaya çıkması gerekir. Mesela çok sinirlendiğiniz zaman ya da yoğun bir koşunun ardından ortaya çıkan kalp çarpıntıları panik atak olarak kabul edilmez. Arkadaşlarla sohbet ederken, kahve içerken, kitap okurken ya da gece uyku sırasında aniden ortaya çıkan çok şiddetli kalp çarpıntısı ve nefes darlığı ile ortaya çıkan durumlar genellikle panik atak olarak kabul edilir. Belirtileri kısaca şöyledir;  çok yoğun kalp çarpıntıları olur, ona eşlik eden nefes alamama durumları ortaya çıkar, boğuluyormuş gibi bir his ortaya çıkar, yutkunamama gibi durumlar olur, ununla beraber mide bulantısı, mide krampları ya da kusma belirtileri ortaya çıkar, tüm vücutta uyuşmalar görülebilir, ateş yükselmesi  ve titremeler ortaya çıkabilir, bunlara eşlik eden en önemli belirtiler kalp krizi geçiriyorum korkusu, ölüyorum ya da deliriyorum korkusudur. Panik atak genellikle 5 ya da 10dakika kadar sürer. Panik  atak geçiren hastalar hem solunumsal belirtiler hem de kalp ile ilgili belirtiler 5-10 dakika sürüyor ama hastalar o an ki yaşadıkları olayın şiddetini o kadar  yoğun bir şekilde duyumsuyorlar ki atağın saatlerce sürdüğünü tarif edebiliyorlar. Acil servise nefes darlığı ya   da kalp şikayeti ile başvuran hastaların üç hastadan yaklaşık bir tanesinde genellikle panik atak tanısı konur.  Halk arasında çok yaygın görülen bir hastalıktır. Genellikle ortaya çıktıktan sonra tekrarlama eğilimi olan bir hastalıktır. İlaç tedavisi başlandıktan sonra psikoterapi görüşmeleri ile tedavi devam ettirilir ve uzun süre tedavinin devam etmesi gerekir. Hastalara özellikle panik atak belirtileri ile beraber çok sık acile başvurma, işlevsellikte ciddi anlamda kayıp,  sürekli doktora başvurma ya da acil servisten çıkamama gibi bir durum ortaya çıkıyor. Bunun neticesinde de hastalar çalışamaz hale geliyor. Agorafobik bir durum da eşlik ediyor. Mesela hastalar panik atağın sinemada ya da asansörde gelebileceğini  düşündüklerinden bu bölgelere gitmekten kaçınıyorlar. İlk panik atak geçirdikleri durum ya da yer onlar için önem tekil ettiğinden ve bunun tekrar edeceğini düşündüklerinden o bölgeye kesinlikle gitmek istemiyorlar. Belli bir dönemden sonra yalnız evde kalamamaya, dışarıya çıkamamaya başlıyorlar. Bu durumlara agorafobik durumların eşlik ettiği panik bozukluk diyoruz. Tedavisi uzun süreli, tedaviye verilen yanıt oldukça yüz güldürücü ama tekrarlama ve kronikleşme eğilimi çok yoğun olan bir rahatsızlık. Bu gibi belirtiler ortaya çıktığı zaman genellikle acil servise ve bir kardiyoloji doktoruna  başvuruluyor.  Daha sonra psikiyatrist tarafından tanı konup tedavi süreci başlıyor. Bu belirtiler ortaya çıktığı zaman ihmal edilmemesi gerekiyor.”