Çocuğun Cinsel İstismarının Psikolojik Etkileri

2. Çocuğun Cinsel İstismarının Psikolojik Etkileri

Çocuk istismarı son yıllarda artarak toplumumuzun kanayan yarası haline geldi. Psikiyatrist doktor Bahar Berberoğlu, çocuklara cinsel istismar ve istismarın çocuklarda psikolojik etkileri üzerine oldukça faydalı bilgiler verdi.

Berberoğlu "Özellikle cinsel gelişimini tamamlamamış çocuk ya da ergenlerin,  bir yetişkin tarafından cinsel gereksinimlerini karşılamak için zorla, tehditle ya da kandırılarak kullanılmasına çocuğun cinsel istismarı adı veriliyor. Genellikle çocuklar arasında da bu olay yaygın ve cinsel istismar tanımına şu da giriyor; eğer iki çocuk oyun oynarken küçük çocuk ile büyük çocuk arasındaki yaş farkı 5 yaş ya da daha fazla ise ve büyük çocuk küçük çocuğu zorla kandırarak kendi cinsel aktivitelerini gerçekleştirmek için kullanıyorsa bu da istismara giriyor. Çocuklarda istismarda ömür boyu izi kalacak belirtiler oluyor. Özgüven ve kişiler arası ilişkileri etkiliyor. İlerleyen dönemlerde çok ciddi ruhsal ve duygusal travmalar ortaya çıkıyor. Yetişkin dönemlerde depresyon, alkol kullanımı, panik bozukluğu, sık intihar girişimi, kişilik bozukluğu görülebiliyor. Ama çocukluk dönemine özgü olarak baktığımız zaman özellikle 10 ya altı ve üstü olarak ayrılmış görülen belirtiler. İstismara uğrayan 10 yaş altındaki çocuklarda ciddi korku, yalnız kalamama korkusu ortaya çıkıyor, uyku bozukluğu olabiliyor, gece altını ıslatma yada kaka kaçırma gibi belirtiler ortaya çıkabiliyor. Bu çocuklarda özellikle arkadaş ilişkilerinde sorunlar ortaya çıkabiliyor. Özellikle istismarcının kimliği yani, cinsiyeti ile benzer olan akrabalardan açma gibi durumlar ortaya çıkıyor. Özellikle bu çocuklar küçük yaşlarda kendilerinden beklenmeyecek cinsellikle ilgili bilgilere sahip oluyorlar. Özellikle resimlerinde ya da oyunlarında cinsel içerikli temalar ortaya çıkmaya başlıyor. Konuşmaların da da cinsel içerikli kelimeler kullanılmaya başlıyor. Özellikle erkek çocuklarında hareketlilik, yangın çıkarma gibi davranışlar sık ortaya çıkıyor.  Çocuklarda konsantrasyon bozukluğu, okul başarısında düşme gibi bir takım belirtiler oluyor. Özellikle aile ilişkilerinde ve sosyal ilişkilerde bozulmalar oluyor ve çocuklar içine kapanıyor. Bu konuda çok dikkatli olunması gerekiyor. 10 yaş üstü çocuklarda genellikle sosyal gelişimlerini tamamladıkları için cinselliği etrafta çok konuşulan ya da hareket edilen bir eylem değil, o yüzden bu çocuklar çok farkı tepkiler veriyorlar. Depresyon, içe kapanma, intihar girişimleri bu çocuklarda en sık görülen belirtilerden. Özellikle ergen çocuklarda yeme bozuklukları ortaya çıkabiliyor. Beraberinde okul başarısında düşme, erken olgunlaşma, fazla içe kapanma, intihar girişimi görülüyor.  Cinsel istismar bütün dünyanın üzerinde durduğu konulardan bir tanesi  ama çocukluk çağında maruz kalındığı zaman çoğu yetişkinleri şikayet ederek bilgi vermiyor. Cinsel istismar sırasında herhangi bir fiziksel travma ya da kazaya maruz kalırlarsa doktora götürüldüklerinde gerçek ortaya çıkabiliyor. Genellikle saklanan ve ilerde çocuğun yaşantısına olumsuz bir takım etkileri olan bir durumdur cinsel istismar" dedi.